Recensie: Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

Marieke Scheers 9 maanden geleden geplaatst
Titel: Blauwdruk van geluk
Auteur: Petra Kruijt
ISBN: 9789020539752 , 9789020539882
Uitgeverij: Zomer & Keuning

Je kunt het boek in onze webshop kopen!

Petra Kruijt (1987) is een Nederlandse schrijfster van realistische feelgoodromans en korte verhalen. In 2019 kreeg ze grote bekendheid bij de feelgoodlezers door haar originele tiendelige feuilleton over stewardess Hannah. Haar nieuwste roman is Blauwdruk van geluk (2020).

Avy de Roode heet eigenlijk Navy, maar wil zo helemaal niet heten. Het is een naam die haar moeder had bedacht omdat het zo mooi paste bij de film waarin ze speelde (Marineblauwtje), toen ze tegelijkertijd echt zwanger was en ook werkelijk volgens script beviel van haar dochter. Met een moeder als actrice wil Avy zelf ook acteren, maar een rol krijgen gaat nog niet zo gemakkelijk, ze loopt diverse auditierondes af om vervolgens steeds afgewezen te worden door glibberige regisseurs. Om rond te komen werkt ze als kamermeisje in een knus klein Amsterdams familiehotel en dat bevalt haar eigenlijk wel goed. Dan krijgt ze een filmrol aangeboden, maar lopen dingen toch niet zoals verwacht.

Blauwdruk van geluk is een fijne feelgoodroman, zonder suikerzoete toestanden. Natuurlijk hangt er liefde in de lucht, maar die is niet vanzelfsprekend en voert niet de boventoon. Waar het veel meer om draait is Avy zelf, haar vriendschappen, haar leven en haar ambities die anders lopen dan ze hoopt, maar die haar ook weer nieuwe mogelijkheden bieden. Ook de moeizame relatie met haar moeder en de afwezige onbekende vader zijn een belangrijk onderdeel van het leven van Avy en dat komt steeds terug. Naast Avy is er een grote rol voor de alleenstaande vader en scriptschrijver Raoul. Hij staat op het punt om een droom in vervulling te zien gaan: zijn script zal worden verfilmd. Hij heeft alleen nog een hoofdrolspeelster nodig en zijn oom weet wel iemand. De verhaallijnen zijn zo uitgewerkt dat het een realistisch verhaal is en lijkt op het leven zoals werkelijk is.

Het perspectief wisselt met regelmaat af tussen Avy en Raoul en zo krijgen we van beide personages inzicht in hun gedachten en onzekerheden en dat geeft een mooi beeld van deze mensen. Daarnaast zijn er meer personages die met een kleinere rol het verhaal aanvullen en die ook de nodige problemen hebben, waardoor er veel afwisseling is. Nergens gaat het over de top en blijft het een heerlijk herkenbaar verhaal en is het van begin tot einde heerlijk om te lezen. Dat heeft ook te maken met de wijze van schrijven van Petra Kruijt, modern en vlot en zo zeer goed leesbaar. Humor en romantiek ontbreken niet en maken het een compleet verhaal.

Leuk is de setting van zowel de wereld van film en audities naast de wereld van een kamermeisje in een hotel. Beide komen tot leven in dit boek. De omgeving waar de personages zijn en de gebeurtenissen worden steeds goed beschreven en als lezer wil je het liefst opzoek naar het hotel in Amsterdam om daar een kamer te boeken en zal je je na het lezen van dit boek wel twee keer bedenken om bij een regisseur thuis langs te gaan voor een auditie.

Blauwdruk van geluk is een heerlijke feelgoodroman met leuke personages, herkenbare thema’s en met voldoende verwikkelingen om non-stop tot het einde door te willen lezen.

Geïnteresseerd geraakt in het boek? Je kunt het boek in onze webshop kopen!
Veronique Janssen 9 maanden geleden geplaatst