Recensie: De goede grap van Norman Foreman

Titel: De goede grap van Norman Foreman
Auteur: Julietta Henderson
Uitgeverij: De Fontein
ISBN: 9789026152030 , 9789049808488 , 9789026152047

Je kunt nooit weten - Comedyregel nr 1

De Australische schrijfster Jullietta Henderson debuteert met haar roman De goede grap van Norman Foreman, welke is vertaald uit het Engels door Anna Livestro.
Het boek wordt verteld vanuit twee perspectieven. De eerste is van Sadie, allesbehalve moeder van het jaar, maar ze doet wat ze kan. Het andere deel wordt verteld door Norman, twaalf jaar en zoon van Sadie. Ze hebben het prima samen, of eigenlijk met z’n drietjes, want Norman heeft een beste vriend Jax en die is vaak bij hun thuis. Norman en Jax hebben een vijfjarenplan, ze willen samen optreden als comedians op het Edinburgh Fringe Festival. Maar zover gaat het niet komen, omdat Jax plotseling overlijdt.

Het verhaal van Norman Foreman is melodramatisch. Hij wordt geplaagd door psoriasis die alleen maar erger wordt en het verlies van zijn allerbeste (en enige) vriend raakt hem ongenadig hard. Hij heeft nu enkel nog twee wensen: Optreden in Edinburgh en het vinden van zijn vader. Sadie besluit in een opwelling om nu eens haar moederrol op te krikken en beloofd Norman dat ze op reis gaan naar Edinburgh en zijn vader zullen zoeken. De belofte lijkt haar onmogelijk om in te lossen, maar we komt hulp uit onverwachte hoek: Leonard, de bejaarde schoonmaker van Sadie haar werk besluit om hen naar Edinburgh te rijden. Leonard blijkt een man vol onverwachte kennis en kunde en zet in korte tijd een perfectie planning op en dan begint een ongelofelijke reis.

De roadtrip leidt hen via vier stopplaatsen – waar ze overnachten en waar Leonard proefoptredens heeft geregeld- naar Schotland. De reis die vrij normaal begint, wordt met elke stop anders en ook de personages veranderen. Sadie worstelt ondertussen met haar verleden en haar liefde voor Norman. Leonard doet vrolijk, maar leeft met een geheim dat zwaar op hem drukt. En Norman weet dat het optreden zonder Jax rampzalig zal verlopen, maar zet toch door.
Onderweg leren ze nieuwe mensen kennen en stuk voor stuk zijn die bijzonder en voegen ze iets toe aan de reis. Het maakt dat het verhaal groeit met elk hoofdstuk. Het zit vol melancholie, maar vooral vol humor. Norman met zijn lieve karakter en onbevangenheid weet een ieder voor zich te winnen, maar ook de goedhartige Leonard is belangrijk voor het verhaal.

Julietta Henderson heeft een goede keus gemaakt door Sadie en Norman af te wisselen als vertellers. Sadie de volwassene, die er eigenlijk nog helemaal niet aan toe is om volwassen beslissingen te nemen en die nog zoveel last heeft van haar verleden. Haar wat sombere begin krijgt steeds meer kleur gedurende het boek tot ze eindelijk afstand kan nemen van dat wat haar al jaren dwarszit. En de jonge Norman, die zo heerlijk nuchter -zoals een kind dat kan- naar de mensen en de wereld om hem heen kijkt en dat uit in zijn deel van het verhaal. Af en toe komt hij jonger over dan hij werkelijk is, maar gezien zijn achtergrond komt dat toch heel realistisch over. Het verhaal ontwikkelt zich tot een hilarische tocht, waarbij vooral de laatste hoofdstukken in een hoog tempo spelen en zorgvuldig leiden naar de climax van het verhaal in Edinburgh.

De goede grap van Norman Foreman is een hartverwarmend verhaal over een moeder een zoon en een bejaarde schoonmaker die een geweldige roadtrip maken. Met thema’s als alleenstaand ouderschap, vertrouwen, vriendschap, rouw en dementie zou het boek erg zwaar kunnen worden, maar het is juist een boek met een luchtig karakter, vol humor en geweldige personages die je in je hart sluit om nooit meer te vergeten.

Elise Prins (Zoefff en Chaos) 8 maanden geleden geplaatst
Wat leuk dat je dit boek vooruit mocht lezen! Nog wel even wachten tot 28 april!
Nanda Roep 8 maanden geleden geplaatst