Recensie: De hemel is altijd paars - Sholeh Rezazadeh

Laatste reactie 03/09/2022 14:28 door Nanda
Veronique Janssen 3 maanden geleden geplaatst
Toen ik op zoek ging naar een boek voor Feelgoodboeken.nl kwam ik het boek ‘De hemel is altijd paars’ van Sholeh Rezazadeh tegen. Ik heb deze een keer gekregen van Bookchoice en hij stond nog te wachten op mijn e-reader. Ik ben enorm gecharmeerd door de mooie voorkant. Ik ga je snel meer vertellen. Het verhaal De hemel is altijd paars Arghavan is een jonge Iraanse vrouw die nog maar kort in Nederland woont. Terwijl ze worstelt om een nieuw leven op te bouwen, wordt ze geplaagd door herinneringen aan haar jeugd in Iran. Een jeugd die paradijselijk begon maar een negatieve wending nam toen haar moeder van de ene op de andere dag vertrok en haar vader, haar steun en toeverlaat, verslaafd raakte aan opium. Ze nam daarop een radicaal besluit: ze liet het rauwe, bergachtige landschap van Iran definitief achter zich en vertrok naar het platste land ter wereld: Nederland. Arghavan werkt in een tweedehandswinkel in Amsterdam, waar ze bevriend raakt met sommige klanten, zoals met Anna, een dove danseres, en de oude Johan, die het geluid van bomen opneemt. Ze verwondert zich over dit land waar iedereen haast heeft en waar het onmogelijk lijkt om met de ander verbonden te zijn. Dan wordt ze verliefd op Mees, een jonge muzikant, die haar wereld volkomen op z’n kop zet. Mijn mening De cover van ‘De hemel is altijd paars’ vind ik prachtig. Hij is zo mooi! De warme stijl van Sholeh Rezazadeh is heel fijn. Het is beschrijvend en er zijn veel details, maar er is genoeg ruimte voor eigen verbeelding en fantasie. Het past eigenlijk perfect bij het hoofdpersonage Arghavan. Zij is een warm personage, maar heeft tegelijkertijd een unieke kijk op de wereld om haar heen. In het begin lijkt het een heel eenvoudig verhaal, maar er zit veel meer achter dan je in eerste instantie ziet. Langzaam pel je de laagjes af. Het is bijzonder goed! Het verhaal heeft 208 pagina’s en dat is ook direct het nadeel: het was zo snel uit! Ik had graag nog langer in de wereld van Arghavan willen verblijven. Ik heb enorm genoten van dit mooie verhaal. Liefs,  Veronique
Marieke Scheers 3 maanden geleden geplaatst
Zo vaak voorbij zien komen en toch trekt het me niet echt. Maar met 200 pagina's kan het niet echt misgaan. Misschien pak ik het toch nog op. Vind je het een feelgoodroman? Of is het toch meer literatuur?