Recensie; De vrouw van de Shogun - Lesley Downer

Marieke Scheers 2 weken geleden geplaatst
Titel: De vrouw van de Shogun
Auteur: Lesley Downer
UItgeverij: Boekerij
ISBN 9789402315134 , 9789022590515

Dit boek kopen? Klik hier

De schrijfster Lesley Downer woont al vijftien jaar in Japan en is zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van het land. Ze schreef al drie historische romans over de periode van de burgeroorlog in 1858. Nu heeft ze haar vierde roman uitgegeven die een prequel is van die boeken en speelt voor die periode, waarin de Shogun nog de werkelijke macht had in het land.

Het is een fictief verhaal, maar er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande personen en ware gebeurtenissen. Hoofdpersoon is Okatsu een jonge slimme vrouw van het platteland, die wordt opgemerkt door een oom Heer Niriakira. Hij besloot hij aan te nemen als zijn dochter, waardoor haar status wordt verhoogd. Hij betrekt haar bij regeringszaken en zo wordt ze ongemerkt klaargestoomd voor een bijzondere opdracht. De volgende adoptie is bij een prins waardoor ze ze Prinses Sukimo wordt, die als bruid is bestemd voor de huidige Shogun Iesada. Ze komt terecht in het gigantische paleis van de Shogun in Edo (het huidige Tokio). Veel pracht en praal en vooral veel protocol en regels, maar ook een waar wespennest van jaloezie, afgunst en vooral macht.

"Geschiedenis is geschreven door overwinnaars", zegt de schrijfster in het nawoord. "En het is geschreven door mannen". De rol van de vrouwen is daarbij overgeslagen, terwijl die ongetwijfeld een grote rol hebben gespeeld. Door het verhaal te vertellen vanuit Atsu, krijgen we als lezer een goed beeld van het leven van de Japanse elite in de paleizen en de historie van de Shogun, de vele clans, de keizer, de komst van de barbaren (Amerikanen, Russen en Britten) en het gekonkel in de politiek met vergiftigingen om de weg vrij te maken voor andere bestuurders en uiteindelijk de burgeroorlog.

Het klinkt niet als een feelgood roman, toch is het erg mooi om te lezen. Het verhaal van Atsu is fictief, maar ze heeft echt geleefd en werd de vrouw van de Shogun. Het liefdesverhaal dat op de achtergrond speelt is bedacht, maar geeft net een extra dimensie aan het verhaal. De wijze waarop je als lezer wordt meegevoerd naar het leven in Japan van 1855 met alle luxe, en protocollaire kleding is erg goed beschreven en Atsu is een bijzonder sterke vrouw en het is erg leuk om haar verhaal te lezen. Daarmee is het een mooie en zelfs luchtige historische roman geworden, die het lezen meer dan de moeite waard is. Zelfs de enkele gruwelijkheden die voorkomen doen daar niets aan af. Het is niet overdreven beeldend geschreven, maar het kon ook niet weggelaten worden.

Voor wie houdt van een historische roman en geïnteresseerd is het geschiedenis oude Japan, is dit een heel mooi verhaal om te lezen. Leerzaam en interessant, maar ook meeslepend. Een soort liefdesverhaal, maar dan anders en daarom past het prima in het rijtje met bijzondere feelgoodromans.
Elise Prins (Zoefff en Chaos) 2 weken geleden geplaatst
Klinkt als een bijzonder boek! Interessant!
Nanda Roep 2 weken geleden geplaatst
Ohh, wat mooi, Marieke! Toevallig had ik gisteren een discussie met een gepensioneerde bibliothecaresse (62jr) die zei dat ze was opgevoed tot 'literair' lezen en dat ze merkte dat het toch wel snobistisch was.
Aansluitend liet ze een boek zoals deze zien en toen ik zei dat we dit gráág terugziend op Feelgoodboeken.nl, was ze verbaasd. Nu geef jij meteen het goede voorbeeld. Zie je wel, voor iedereen wat wils en alles wat leesplezier geeft, keuren we goed. Dank!