Recensie: Hemelse Modder - Gaby Rasters

Uitgever: Boekerij
ISBN Paperback: 9789022586488
ISBN e-book: 9789402314748

Je kunt het boek hier in onze webshop kopen!

Waar gaat het over?

Een hartverwarmend kerstverhaal over liefde, verlies en de krachtige band tussen zussen.

De zussen Iselle en Dagmar zijn altijd close geweest. Dat ze op jonge leeftijd hun ouders verloren en op elkaar aangewezen waren, heeft hun band versterkt. Maar door de jaren heen zijn de zussen wel erg veranderd. Waar Iselle een sportschool runt en het gemis van haar ouders wegstopt in veel sporten en gezond eten, vindt Dagmar juist troost in wijn en lekkers.

Toch is er één ongezonde voorliefde die de zussen bindt: de hemelse modder die hun vader vroeger maakte. Helaas was het recept strikt geheim en hebben de zussen de vertrouwde smaak nooit helemaal kunnen nabootsen – zelfs al proberen ze het elke Kerstmis. Als hun contrasterende levensstijlen op een dag hard botsen, dreigt voor het eerst hun gezamenlijke kerst in het water te vallen. Maar in het jaar dat volgt kan veel gebeuren. Brengt het recept van hun vaders hemelse modder hen weer bij elkaar voor het jaar uit is? En wie zit er tegen die tijd nog meer aan tafel?

Wat ik ervan vond

Dit boek is een beetje lastig te recenseren, want er zitten heel veel verhaallijnen in dit boek. Als ik mijn mening over alle verhaalelementen zou geven, werd dit een heel lange recensie. Ik geef dus in hoofdlijnen mijn mening over wat me het meeste bij is gebleven.

De verhaallijnen gaan bijvoorbeeld over de zussenband, de liefde en een kinderwens. Maar ook vriendschap, verdriet, ongezonde relaties en nog meer. Toch past het allemaal wel mooi in elkaar en had ik niet het idee dat het oppervlakkig bleef. Er zijn wel verhaallijnen waar ik liever iets meer over had geweten, maar het belangrijkste wordt wel verteld.

Het begin vond ik al erg sterk. De band tussen Iselle en Dagmar staat onder druk en dat lees je niet alleen via het verhaal zelf, maar ook via appjes en het dagboek van Dagmar. Of eigenlijk zijn het meer brieven aan haar overleden moeder. Iselle speelt de grootste rol, maar wat Dagmar denkt en wil, krijg je ook te horen. Ik vond beide standpunten heel invoelbaar, hoewel ik stiekem wel wat vaker in de richting van Dagmar trok. Op een gegeven moment durven de zussen niet meer rechtstreeks te communiceren en gaan ze elkaar treiteren via hun Facebook status. Dat vond ik erg jammer voor ze, maar ook wel grappig.

Veel situaties in het boek zijn bitterzoet. Je voelt de pijn van de hoofdpersonen, maar het is tegelijkertijd grappig of ontroerend. De hoofdpersonen worden in ieder geval stuk voor stuk met zichzelf geconfronteerd, geholpen door een bepaald karakter met een erg scherp inzicht in wat mensen drijft. Er komen aardig wat levenslessen naar voren uit dit boek, soms ondersteund door briljante quasi - filosofische uitspraken.

Tussendoor is er nog het nodige drama omdat er twee mannen in het spel zijn en dat niet altijd helemaal goed gaat. En er is nog een hechte vriendengroep, die ontstaat vanuit het initiatief om samen wekelijks gezond te gaan dineren. Deze vriendengroep bestaat uit mensen die allemaal iets nodig hebben in hun leven. Het duurt dan ook tot de kerst het jaar erop tot alles afgerond kan worden. Je leest dus over een jaar van kerst tot kerst en de ontwikkeling die de karakters in dat jaar hebben meegemaakt zijn indrukwekkend. Het laatste hoofdstuk deed me smelten en zorgde ervoor dat ik het boek met een lach dicht sloeg.
Elise Prins (Zoefff en Chaos) 10 maanden geleden geplaatst
Leuk! @gabyrasters​, heb je het ook gelezen?
Gaby Rasters 10 maanden geleden geplaatst