Recensie : ' het geheime kistje van Elle ' Aline van Wijnen

Laatste reactie 12/03/2021 17:42 door Elise
Conny Schelvis 7 maanden geleden geplaatst
Auteur Aline van Wijnen
Titel het geheime kistje van Elle
Uitgeverij de Boekerij
Isbn 9780-22591857

Aline van Wijnen debuteerde in 2016 met de roman ‘ halsoverkop’ nadat ze een schrijfwedstrijd had gewonnen. Na drie feelgoodromans heeft zij nu een uitstap gemaakt naar een historische roman, deels gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een uitstapje waarvan ik hoop dat ze dit vaker gaat doen want ik heb genoten van dit mooie verhaal.

Het speelt zich deels af in Wit –Rusland gedurende de Tweede Wereldoorlog en deels in 2013 in Nederland. Twee levens ver die ver van elkaar af lijken te staan maar toch erg verbonden zijn met elkaar.

Nederland 2013 : Janna is getrouwd en heeft samen met haar man een zoontje. Ze leeft een rustig en voorspelbaar leven maar gedijt daar goed in en vindt het ook wel prima zo. Haar man echter besluit bij haar weg te gaan omdat hij juist meer wilt dan dat. Omdat dit niet de eerste keer is dat hij zo doet denkt Janna dat hij wel bij haar terug zal keren en neemt het niet zo serieus. Haar zoontje gaat met zijn ouders mee op vakantie en Janna gaat haar moeder helpen om het huis leeg te halen van haar oma die is overleden. Janna had niet echt een hechte band met haar oma, een gesloten vrouw, waar ze niet veel van wist. Tijdens het leeghalen van de woning vind ze een klein houten kistje. Hierin zit een davidsster, een identiteitsbewijs in een taal die zij niet kent en een gladde metalen ring. Nieuwsgierig als ze is wil ze weten wat ze in handen heeft en wat dit met haar oma te maken heeft. Samen met journalist Nick gaat ze op reis, via Parijs naar Wit-Rusland en duikt ze in het verleden van haar oma.
Haar oma, de Joodse Ella, leeft in 1941 in Wit-Rusland. Ze is getuige van een razzia waarin haar familie wordt vermoord en vlucht het bos in waar ze aansluit bij het verzet. Na de bevrijding gaat zij naar Parijs, neemt de naam Elle aan en een nieuw leven. Over haar afkomst rept ze met geen woord. Ook niet als ze een nieuw leven heeft opgebouwd in Nederland. Het enige wat ze nog heeft is het kleine houten kistje, goed weggestopt voor de mensen om haar heen.

Een mooie cover die aanspreekt, een tekst op de achterzijde maakt dat je dit boek meteen wilt gaan lezen. Misschien staat er wat veel tekst over het verleden van Ella maar dat maakt niet uit voor het verhaal. Dat is zo boeiend geschreven en de weg naar het verhaal van Ella toe bezorgd je sowieso kippenvel, of je de achterzijde hebt gelezen of niet.
Na een pakkende proloog gaat het verhaal van start bij Janna. Haar ogenschijnlijke zorgeloze leven wordt op zijn kop gezet door haar man die zijn koffer pakt, haar zoontje die op vakantie gaat zodat ze alleen achter blijft. Het leeghalen van het huis van haar oma ziet ze in eerste instantie ook om iets om handen te hebben. Als ze dan het kistje vindt en bedenkt dat ze haar oma eigenlijk niet lijkt te kennen start ze een zoektocht. Die brengt haar van Parijs naar Wit-Rusland. Samen met Nick , de journalist , ontmoet ze mensen die haar oma hebben gekend en zo raakt ze steeds meer onder de indruk en betrokken bij haar familiegeschiedenis. Ze komt er achter wat haar familie is aangedaan en hoewel zo veel jaar geleden is de confrontatie met dit verleden hard binnen.
Niet alleen bij de hoofdpersoon ook bij de lezer. Als lezer blijf je vanaf bladzijde een tot het einde geboeid en leef je mee met de gebeurtenissen die Ella heeft ondergaan.
Als je dat als auteur voor elkaar krijgt is je boek zeker geslaagd.

Het verhaal wisselt in perspectief tussen Ella en Janna. Hierdoor krijg je als lezer een goed tijdsbeeld van de belevenissen van de karakters. Als Janna iemand ontmoet die haar oma heeft meegemaakt tijdens het verzet lees je niet alleen dat verhaal maar ook de beleving van Ella wat goed in elkaar doorloopt en zo een prima beeld weergeeft.
Wetende dat het ook deels op waarheid berust geeft dit boek een extra mooie lading.

Zoals de journalist Nick in dit verhaal zegt ‘ hier zit een boek in, het verhaal moet verteld worden’ en zoals er aan het einde van het boek wordt gezinspeeld op de titel van dit boek blijkt de cirkel rond. Het boek is er en het verhaal is verteld en mag nu veelvuldig worden gelezen . Er zijn al veel verhalen over de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog, maar het zijn er nooit genoeg en deze springt er uit door zijn originaliteit en boeiende vertelwijze.
Naast de gruwelijkheden is er ook ruimte voor een vleugje feelgood en je wordt gewoon als lezer geraakt en als dat bij mij gebeurt is een boek geslaagd .

Wat dat betreft een must-read die ik iedereen kan aanbevelen!

Ben je geïnteresseerd geraakt in dit boek? Je kunt het hier kopen!