Recensie: Het winkeltje in Cockleberry Bay - Nicola May

Titel: Het winkeltje in Cockleberry Bay
Auteur: Nicola May
Uitgever: Zomer & Keuning
ISBN paperback: 9789020537598
ISBN e-book: 9789020537604

Het verhaal

Het zit hoofdpersoon Rosa Larkin niet mee. Haar leven in Londen is een complete puinhoop. Als ze een vervallen winkel erft in een dorpje in Devon, denkt ze eerst aan verkopen. Het geld kan ze goed gebruiken om de boel op orde te krijgen. Helaas voor haar zit er een clausule bij de erfenis waarin bepaald is dat het winkeltje niet verkocht mag worden. Ze mag het alleen nalaten aan iemand die het verdient. Rosa besluit het een kans te geven en vertrekt met haar teckel Hot naar Devon. Ze zet alles op alles om het winkeltje in Cockleberry Bay tot een succes te maken. Maar ze kan het niet alleen. Gelukkig zijn er genoeg locals die haar een handje willen helpen... of tegenwerken.

Wat ik ervan vind

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit boek. Er zitten dingen in het verhaal die ik geweldig vond, maar ook een aantal dingen die ik niet zo leuk vond.

Hoofdpersoon Rosa is nogal een ruw type. Ze heeft lef, maar is niet altijd even sympathiek. Soms had ik bewondering voor de moedige manier waarop ze een situatie aanpakte, maar soms dacht ik ook “Rosa, dit kun je niet maken!”. Toch vond ik haar uiteindelijk wel een fijne hoofdpersoon. Haar teckel Hot vond ik ook erg leuk.

De bijpersonages zijn stuk voor stuk erg kleurrijk. Ze zijn wel een beetje stereotiep, maar ze maken het verhaal erg leuk. Er zit ook veel humor in dit boek. Rosa krijgt een aantal goede vrienden, maar ook behoorlijk venijnige vijanden. Dit levert net het vleugje drama op dat me deed smullen van het verhaal.

Het verhaal is wel erg plot -georiënteerd. Het boek wemelt van de mysteries en vragen waar een antwoord op gevonden moet worden. Er gebeurt ontzettend veel en alles loopt door elkaar. Dit maakt het verhaal spannend en zorgt dat het vol vaart zit. Het is alleen jammer dat daardoor de motivaties en achtergronden van de hoofdpersonen niet zoveel aandacht krijgen.

Dit is voor mijn gevoel vooral erg jammer in het volgende geval. Er komen in het boek een aantal keer situaties voor waarin een vrouw in een seksueel gezien erg onprettige situatie terecht komt. Deze situaties lijken er echter alleen ingeschreven omdat deze antwoord geven op bepaalde vragen. Puur voor de plot dus. Maar er wordt verder niets met deze situaties gedaan en er wordt al helemaal niet adequaat gereageerd. Dit vond ik wel vervelend.

Dit is een bijzonder feelgood verhaal. Het zit vol vaart, bevat drama om van te smullen en is regelmatig zeer grappig. Soms wordt het verhaal echter wat grimmiger. Ook vond ik het jammer dat het vooral om de plot draaide en niet om de achtergronden van de gebeurtenissen. Toch heb ik uiteindelijk wel genoten van het boek. De positieve kanten vond ik toch sterker dan de negatieve kanten.

Nanda Roep 3 weken geleden geplaatst
Mooi, Bianca, dankjewel!
Veronique Janssen 3 weken geleden geplaatst