Review: Bij twijfel, hard zingen

Laatste reactie 01/09/2022 08:08 door Marieke
Marieke Scheers 3 maanden geleden geplaatst
Dramatische sopraan, dat is de officiële beschrijving van de zangstem van operaster en comédienne Francis van Broekhuizen. Was ze eerst nog een onbekende Nederlander, dat is inmiddels veranderd door diverse programma's op tv waar ze met veel humor haar opwachting maakte. Ze is uitgegroeid tot een publiekslieveling, die niet alleen heel grappig is, maar ook heel veel kennis heeft van een groot scala aan onderwerpen.  De Corona-jaren waren niet makkelijk voor de mensen in de kunst. Ook voor Francis van Broekhuizen was het een moeilijke tijd, waar haar optredens werden gecanceld en ze ineens veel tijd over had. Gelukkig waren er opnames voor tv-programma's zoals" De slimste mens" en werd haar gevraagd om een boek te schrijven. En dat boek 'Bij twijfel hard zingen" is een heerlijk leesboek, vol verhalen over haar jeugd, haar opleiding en haar leven tijdens de coronaperiode. De humor die ze op tv laat zien, is ook terug te vinden in haar verhalen. Luchtig beschrijft ze anekdotes uit haar leven, dat echt niet altijd gemakkelijk is geweest. Naast het ontdekken van haar talent is er haar 'coming-out', de keuze voor een opleiding tot maatschappelijk werkster gevolgd door een opleiding aan het conservatorium, het zijn slechts een paar onderwerpen van de verhalen die te lezen zijn in haar boek. Het verhaal waar ze een optreden mag doen met de koning en koningin in de zaal is echt leuk en laat zien dat onze koning zeker ook humor heeft. Wat nog een extraatje is, zijn de illustraties die de verhalen completeren. Die heeft ze zelf gemaakt. Grappige tekeningen, gemaakt op de Ipad zijn in het boek terug te vinden en zorgen voor een extra glimlach tijdens het lezen. Bij twijfel hard zingen valt onder non-fictie, maar het is zo leuk om te lezen, dat het ook bij feelgood past. Het is een boek om snel op te pakken en dan een paar hoofdstukken lezen, om het weer weg te leggen en even na te genieten. Ik heb het met zeer veel plezier gelezen. Bij twijfel hard zingen Francis van Broekhuizen ISBN 9789021030524 , 9789021030579 256 pagina's Luitingh-sijthoff
Veronique Janssen 3 maanden geleden geplaatst
Wat leuk! Ook die illustraties. Een leuk detail!
Het boek komt in oktober in de Bookchoice selectie