Review: Caffè Amore - Nicky Pellegrino

Laatste reactie 26/11/2021 14:36 door Veronique
Marieke Scheers 1 maand geleden geplaatst
Titel Caffè Amore
Schrijfster: Nicky Pellegrino
ISBN: 9789032509637 , 9789032511180 , 9789026159343

Review

Het verhaal Caffè Amore start in 1964 in Italië in een klein plattelandsdorpje San Giulio. Oudste dochter Maria Domenica Carozza is een braaf meisje, Maar ze wil meer, ze wil kunst beleven en besluit te gaan sparen voor een reis naar Rome door te werken bij het plaatselijke café. Ze verdwijnt op een dag naar Rome, om na een jaar met hangende pootjes terug te komen. Ze wordt gedwongen te trouwen en belandt in een liefdeloos en gewelddadig huwelijk. Ze vertrekt opnieuw, deze keer naar Engeland om nooit meer terug te keren.
Caffè Amore is een roman die wordt verteld in verschillende delen. Het verhaal van Maria Domenica en haar leven in Italië en Engeland in de eerste helft. Het laat goed zien hoe het leven was in een Italiaans dorp in de jaren ’60. Veel armoe en weinig vooruitgang, veel traditie wat voor de vrouw niet goed uitpakte. In het tweede deel speelt het verhaal in Engeland. Maria Domenica houdt haar verleden voor zichzelf, maar weet er wel een nieuw leven op te bouwen. Bijzonder is dat er dan een tijdsprong wordt gemaakt naar het jaar 2000 en het hoofdpersonage wisselt. Het verhaal gaat nu over Chiara, de dochter van Maria Domenica, die het verleden van haar moeder wil gaan uitzoeken. Het maakt dat het een afwisselende roman is, die weer afsluit waar het begon in Italië.
Nicky Pellegrino weet met haar schrijven een goed beeld te schetsen van de levens van Maria Domenica en Chiara, de verschillen tussen hun leefwijze zijn groot, maar beide realistisch. De personages worden goed uitgewerkt, net als de omgeving en de dialogen lezen vlot en vullen het verhaal goed aan. Het is niet moeilijk geschreven, waardoor het prettig leest.
Het einde is niet heel sterk, maar de rest van het boek is de moeite waard. Caffè Amore is een boek dat verrast, omdat de korte samenvatting maar een heel klein deel van het verhaal verteld. Het is veel meer dan dat, en met thema’s als dromen, verlies, familie en nieuwe kansen is het een fijne roman met diepgang.

Bianca Brummelhuis 1 maand geleden geplaatst
Nicky Pellegrino schrijft fantastisch. Ik heb deze nog niet gelezen maar hij lijkt me erg mooi.
Nanda Roep 2 weken geleden geplaatst