Review: De Partycrasher

Laatste reactie 23/05/2022 10:25 door Nanda
Marieke Scheers 6 maanden geleden geplaatst
Titel: De Partycracher Auteur: Sophie Kinsella ISBN: 9789044364460 , 9789044364477 De Britse schrijfster Sophie Kinsella is vooral bekend van haar Shopaholic serie, maar ze schrijft daarnaast ook standalone boeken. Haar nieuwste roman De partycrasher is een losstaand verhaal, maar wel met de bekende humor die ze in al haar boeken verwerkt. In De partycrasher maken we kennis met Effie. Ze is de jongste van drie, inmiddels volwassen, kinderen. Ze hebben allemaal goede herinneringen aan Greenoaks, het huis waar ze in opgroeiden bij hun vader Tony en stiefmoeder Mimi. Groot is dan ook de schok als eerst vader en Mini uit elkaar gaan, vervolgens Krista als nieuwe vrouw in vaders leven komt en tot slot het huis ineens blijkt te zijn verkocht. Effie heeft geen contact meer met vader en Krista en zij kunnen elkaar niet uitstaan. Dan bedenkt Krista een uitweidingsfeest voor het huis, maar Effie is niet uitgenodigd. Ze gaat stiekem toch en dat levert een hoop hilarische situaties op. Kinsella is weer helemaal op dreef met dit sprankelende verhaal. Effie is een geweldig personage en zorgt met haar handelingen voor veel leuke en grappige momenten. Ze kent het huis op haar duimpje en weet precies waar ze zich kan verstoppen zodat niemand haar opmerkt. Het levert haar meer op dan ze had verwacht, want doordat niemand weet dat ze er is, vangt ze gesprekken op die zie niet zou moeten mogen horen. Haar familie blijkt niet zonder problemen te zijn, zowel haar broer als haar zus lopen met dingen rond en moeten keuzes maken. Het zorgt ervoor dat het boek niet enkel leuk en grappig is, maar dat er ook wat diepgang in te vinden is. De balans tussen humor en de zwaardere onderwerpen is precies goed en Kinsella weet je al lezer meerdere malen te raken. De wijze van schrijven is bekend van haar eerdere romans, niet te moeilijk, maar precies goed, zodat alles duidelijk is. De setting is makkelijk te visualiseren en de scènes, zoals bijvoorbeeld die tijdens het diner is geweldig uitgewerkt zodat het voelt alsof je samen met Effie verstopt zit en het eten kan ruiken. Ontwikkeling is terug te vinden in de personages, terwijl het geheel maar over een hele korte periode speelt. Het is mooi om te zien hoe, met name Effie, in het begin is en hoe ze zich overgeeft aan de situatie en door gesprekken met haar geliefde broer en zus zich begint neer te leggen bij de wijzigingen die haar leven nu beïnvloeden. Hetzelfde geldt voor die broer en zus, ook zij bevinden zich op een kruispunt in hun leven en maken een keuze waarmee ze verder kunnen. Het is een overtuigend verhaal. Geen Kinsella zonder liefde. In De partycrasher is er een oude liefde die opduikt en waarvoor de liefde nooit helemaal is verdwenen. Nieuwe liefdes die een happy end krijgen en er zijn ook liefdes die bruut worden beëindigd. De partycrasher is een ouderwets lekkere feelgoodroman. Een heerlijk verhaal, met leuke personages en veel grappige gebeurtenissen vol liefde, humor en momenten die dieper gaan en emoties oproepen. Een boek om met een gelukzalige zucht aan het einde dicht te slaan.
Veronique Janssen 6 maanden geleden geplaatst
Ik vond deze zo leuk! :)
Nanda Roep 6 maanden geleden geplaatst