Review: De yogaclub van Orange Blossom house

Laatste reactie 22/06/2022 10:03 door Veronique
Marieke Scheers 5 maanden geleden geplaatst
De yogaclub van Orange Blossom house Sophie Green UItgeverij: De Fontein 9789026159497 , 9789026159503 De australische Sophie Green debuteerde in Nederland met haar roman De leesclub aan het einde van de wereld. Daarna werd De zwemclub van Shelley Bay vertaald uitgegeven en nu ook haar derde boek De yogaclub van Orange Blossom house. Drie vrouwen, totaal verschillend, die elkaar leren kennen op een yogaclub. Eerst zijn te terughoudend, maar langzaamaan ontstaat er een bijzondere vriendschap en steunen ze elkaar in de keuzes die ze moeten gaan nemen. Green heeft een fijn stel vrouwen bij elkaar gebracht. Ze hebben allemaal hun eigen problemen en dat weet Green goed uit te werken, de vrouwen zijn herkenbaar en menselijk. Via vriendschap verbindend door de yoga komen ze tot rust, zien ze hun problemen niet meer zo zwaar, maar gaan ze denken in oplossingen en worden sterker. Grace Maud is erg star naar haar zoon toe, maar zij maakte op haar hoge leeftijd nog een mooie ontwikkeling door en leert open te staan voor nieuwe ideeën. Arme Patricia, die haar leven opoffert voor de zorg voor haar ouders, met haar egoïstische broers en zussen. Maar je ziet haar groeien en weet uiteindelijk voor zichzelf keuzes te maken. Tot slot Dorothy met haar grote kinderwens en de vele angsten om niet te kunnen voldoen aan die wens. Ze heeft een geweldige man, maar zijn ambitieuze plannen zijn qua timing nogal ongelukkig. Naast deze drie echte hoofdpersonages spelen de bij-personages ook een belangrijke rol. Cecilia die Grace Maud komt helpen en haar daardoor energie geeft. Dennis, de leraar bij Patricia op school, die zoveel geduld heeft en haar zelfvertrouwen geeft en natuurlijk yogalerares Sandrine. Zij is ook niet vrij van problemen, maar zij weet wel alles uit de vrouwen te halen en hen sterker te maken. Green vertelt de verhalen in derde persoon. Dat kan afstandelijk overkomen, maar in dit boek weet ze de lezer te binden aan haar vrouwen en leef je met hen mee. Het leest vlot en prettig, mede door de afwisseling van perspectief en de niet al te lange hoofdstukken, waarbij de levens van de personages elkaar de hele tijd kruisen. Het boek speelt over een periode van een paar jaar. Als er een nieuw deel begint met een tijdsprong wordt een nieuw deel voorafgegaan aan feitjes die betrekking hebben op die periode, zoals films en series die toen speelden of uitkwamen. Het eerste boek van Green was wat setting betreft geweldig en deed heel Australisch aan door het te situeren op de grote boerderijen in de middle of nowhere. Bij het tweede boek was het totaal niet duidelijk dat het in Australië speelde, dat had overal kunnen zijn. Dit boek hangt er een beetje tussenin. Door het verhaal van Grace Maud met haar zoon op de familieboerderij komt duidelijk het Australische karakter naar voren. Ook in het verhaal van Dorothy die ver moet reizen voor medische zorg zie ik het terug. Het is niet overtuigend een Australisch verhaal, maar wat mij betreft voldoende om te visualiseren tijdens het lezen. Het derde boek van Sophie Green is goed bevallen. Het zijn mooie personages en fijne verhaallijnen. Soms zijn de tijdssprongen wat groot, maar het leest lekker weg. De toevoeging van de yogalessen is een fijne manier om de personages te verbinden. Het overheerst niet, want het gaat echt over de drie vrouwen die wat zoeken en vinden wat ze nodig hebben. Het einde is wat plots, maar dat past ook wel weer bij het boek. We vallen in het midden van hun levens, we wandelen erin mee, en als ze hun problemen grotendeels hebben overwonnen, laten wij ze weer los en kunnen zij hun gang gaan.
Nanda Roep 5 maanden geleden geplaatst
Een yogaclub, ook een leuk idee! Dank voor deze review, Marieke!
Veronique Janssen 5 maanden geleden geplaatst