Review: Het Koetshuis - Karin Quint

Laatste reactie 05/04/2022 14:41 door Nanda
Marieke Scheers 3 maanden geleden geplaatst
Review Het Koetshuis – Karin Quint Titel: Het Koetshuis Auteur: Karin Quint Uitgeverij: Luitingh Sijthof ISBN: 9789024592524 , 9789024592531 Auteur Karin Quint is Nederlandse hoewel haar naam anders kan doen vermoeden. Het Koetshuis is haar debuut en is het eerste deel uit de serie Landgoed Rosaville. Het is het verhaal van Laura die op Landgoed Rosaville woont. Ze is afgestudeerd historicus en op zoek naar werk. Via haar stiefvader krijgt ze een baan bij TomBoy tv om oude documenten te sorteren. Niet bepaald haar droombaan, maar het is werk en vandaaruit kan ze solliciteren naar een baan die beter aansluit bij haar opleiding. Op het landgoed vindt ze een oud paneel met initialen en gaat op onderzoek uit naar het verhaal van haar oma en daar helpt ook een dagboek bij. Ondertussen leven we mee met Laura en haar werk bij TomBoy tv, haar contacten met collega’s en ontdekken met haar de geheimen achter de achter Tom. Gelijk vanaf het begin was het goed. Een vlot en modern verhaal, leuke setting en geen herhalingen. De personages zijn goed uitgewerkt en het verhaal is de moeite waard. We leren hoofdpersonage Laura goed kennen. Haar familie die een bijzondere samenstelling heeft krijgt ook voldoende uitwerking voor het verhaal, net als de nieuwe collega’s van het werk. De dialogen lopen vlot en passen goed. Quint heeft een hele prettige wijze van schrijven en is een aanwinst voor het feelgoodgenre. De combinatie van thema’s als liefde en familiedrama’s gecombineerd met een historische verhaallijn over liefde en verraad bevalt goed. Daarbij spreekt de setting van een prachtig landgoed tot de verbeelding en is de setting van een tv productie bedrijf weer eens iets anders. Het boek luisterde ik als luisterboek en dat is qua verhaal en stem van Sanne Bosman goed bevallen. Toch was ik niet helemaal tevreden met het luisterboek. De pauzes tussen twee zinnen waren een fractie te lang en sommige zinnen die bij elkaar hoorden kregen ook een pauze en dat was irritant en onnodig. Wat ook opviel was dat het duidelijk was te horen als er een nieuwe leessessie werd gestart, binnen een hoofdstuk, want de toonhoogte van de stem was dan anders. Kleinigheidjes die opvielen, maar het verhaal was goed en daardoor was ook het luisteren verder goed te doen. Het is leuk om te weten dat dit een eerste deel is. Het boek is zelfstandig te lezen, want de grote verhaallijnen zijn aan het einde grotendeels afgerond, maar een vervolg zit er wel in, maar nog niet direct in het volgende boek. Het tweede deel dat in mei 2022 uitkomt heet De Theekoepel. De setting is hetzelfde landgoed, maar het verhaal gaat de geschiedenis in en speelt rond 1903. Het Koetshuis is een mooi, vlotte en moderne feelgoodroman, die gecombineerd met een verhaallijn uit het verleden veel afwisseling biedt in een mooie en interessante setting. Leuke en goed uitgewerkte personages zorgen voor een fijn boek, waarna je als lezer uitkijkt naar een volgend deel over Landgoed Rosaville.
Nanda Roep 3 maanden geleden geplaatst
Hee, grappig dat het een debuut was, want de naam Karin Quint komt me bekend voor. Misschien van Facebook...?