De Nederlandse Marlen Visser is thrillerauteur en maakt deel uit van een serie vrouwelijke thrillerschrijfster die zich De moordwijven noemen. Voor Kat in de stad, maakte ze een uitstapje naar het (feelgood)roman genre met het verhaal van Koosje. Koosje is een lapjeskat. Ze woonde gezellig op een boerderij en was daar gelukkig met haar boer. Als ze op een dag een uitje maakt, ver buiten het erf, wordt ze gevonden en naar het asiel gebracht. Ze heeft geen chip en is niet als vermist opgegeven en mag geadopteerd worden. Kathleen en Joost vallen als een blok voor deze dame en ze mag mee naar hun huis in de stad. Poes krijgt Koosje als naam en wat ze daarvan vindt en hoe het leven in de stad haar bevalt is te lezen in deze roman. Het boek heeft korte verhaaltjes, waarin we kennis maken met Koosje. Deze kat heeft een duidelijke mening over wat er met haar gebeurt en over de mensen die haar in huis hebben genomen. En die mening laat ze graag horen. Ze is lief en schattig, en reageert vaak soms verbazing over wat er gebeurt, maar kan ook een beetje cynisch uit de hoek komen. Het is erg leuk om mee te lezen met de gedachtes van Koosje en dat levert leuke momenten op. De verhaaltjes gaan over alledaagse dingen. Eten en slapen natuurlijk, want daar is Koosje heel erg goed in. Ze maakt uitstapjes in de stad en ontdekt als snel waar de visboer zijn kraampje heeft. Koosje maakt nieuwe vrienden in de buurt, maar maakt wel duidelijk dat haar huis en haar mensen alleen van haar zijn. Een een kerstboom in huis (deze is echt leuk) en een bezoekje aan de dierenarts, het zijn twee van de thema’s die aan bod komen in Kat in de stad, maar ook Corona en het thuiswerken krijgt een plek. Voor wie zelf een (of meerdere) katten heeft, kan de gedachtegang van Koosje helemaal begrijpen, want wat ze denkt is compleet logisch (en grappig). Het boekje is niet zo dik, en daardoor is het helaas snel uit. De vele foto’s van Koosje die aan de losse verhalen zijn toegevoegd, maken wel veel goed. Al met al is het een lekker-lezen en poezelig boekje wat een plezier is om te lezen door de echte kattenliefhebber. ISBN: 9789083175522 Marlen Visser Kat in de stad