Review: Liefs uit Parijs

Laatste reactie 16/03/2022 12:49 door Elise
Marieke Scheers 4 maanden geleden geplaatst
Titel: Liefs uit Parijs Schrijfster: Lorraine Brown ISBN: 9789401615167 , 9789401615501 301 pagina's Uitgeverij: Xander De Britse Lorraine Brown had diverse ambities voor ze begon met schrijven. Ze werkte in de mode, wilde actrice worden, maar dat was het niet voor haar en ze begon aan een roman na een schrijfcursus. Het was de basis voor haar debuut Uncoupling/The Paris connection, welke is vertaald door Anna Livestro, als ‘Liefs uit Parijs’. Hannah heeft werk wat ze niet echt leuk vindt, maar doet omdat het moet. Ze heeft niet een geweldig zelfbeeld. Dat komt mede door haar moeder die haar niet echt motiveert. Het feit dat haar vader is weggegaan toen ze zeven was en niets meer heeft laten horen, zorgt nog altijd voor een gevoel van minderwaardig zijn. Tot nu toe had ze vriendjes die losers waren. Het was dan ook een grote verrassing dat Simon “Si” als een blok voor haar viel. Hij is rijk en succesvol en regelt alles. Ook een reis naar Venetië, waar ze altijd al naar toe wilde. Vandaaruit reizen ze met de trein naar Amsterdam voor de bruiloft van Simon’s zus Catherine. Alles is geregeld, er kan niets mis gaan… toch? Hannah valt in de trein in slaap en wordt wakker in Parijs. Simon is nergens te bekennen en ze staat er helemaal alleen voor. Ze moet met spoed naar de trein naar Amsterdam, maar dat gaat mis en ze heeft ineens een paar uur voor de volgende trein vertrekt. Dan is daar Leo, ook hij heeft de eerste trein naar Amsterdam gemist en besluit Hannah wat van Parijs te laten zien. Je voelt direct aan dat deze ontmoeting niet zonder gevolgen kan blijven. Leo is totaal anders dan Simon en hoewel hij eerst nogal onbeschoft lijkt, is het een vriendelijke en eerlijke jongeman. Hij voelt zich schuldig en wil Hannah daarom een leuke dag bezorgen. Samen met deze twee mensen maak je als lezer een reis door Parijs, waarbij enkele ‘standaard’ toeristische plaatsen worden bezocht, maar ook wat minder bekende juweeltjes. Brown weet het zo te beschrijven dat het voelt alsof je zelf aanwezig bent. Ook de personages leer je goed kennen. De dialogen tussen Hannah en Leo zijn interessant, want Leo luistert en stelt echte vragen, waardoor Hannah na gaat denken over haarzelf en haar leven. Hoewel het slechts speelt qua tijd over een dag, verandert er een hoop voor deze mensen. Het leest erg prettig en het is geen standaard liefdesverhaal. Het gaat veel meer over de ontwikkeling van Hannah. Wie is zij, waarom doet en denkt ze zo slecht over zichzelf en hoe moet ze nu verder? Dat is mooi verweven in het verhaal. En de zoektocht door Parijs, die echt leuk is om te lezen. Het einde van het verhaal speelt in Amsterdam, waar de losse eindjes nog worden afgewerkt en een epiloog rond alles mooi af. Liefs uit Parijs is een leuke roman, het gaat over liefde, maar vooral over het vinden van jezelf en hoe een ontmoeting kan leiden tot nieuwe inzichten waarna nieuwe keuzes kunnen worden gemaakt. Geen standaard liefdesroman, maar wel echt feelgood en juist daarom erg leuk om te lezen.
Bianca Brummelhuis 4 maanden geleden geplaatst
Wat een leuk idee voor een roman. Klinkt goed!
Veronique Janssen 4 maanden geleden geplaatst