Review Wat zou Dolly doen? - Petra Volling

Auteur: Petra Vollinga
ISBN: 9789022592687 , 9789402316360
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij
Pag: 304

Review.

De Nederlandse feelgoodauteur Petra Vollinga verraste al drie keer met een roman vol leuke hoofdpersonages en diversiteit. Haar derde roman sluit daar naadloos op aan.

In Wat zou Dolly doen, worden de hoofdstukken afgewisseld tussen de drie vrouwen die de hoofdrollen spelen in deze roman. Als eerste is er Gonny, huisvrouw die alles doet voor haar man en kinderen en er maar weinig voor terug krijgt. Haar huisgenoten nemen haar en wat ze doet voor lief, waardoor ze meer een huisslaaf lijkt dan vrouw en moeder. Betteke is single en advocate. Ze leeft voor haar werk en heeft weinig oog voor de wereld om haar heen. Ze lijkt gelukkig, maar wie voorbij haar masker kijkt, ziet dat ze dat niet is. Als derde is er nog Karlijn, die leeft met de dag, houdt van yoga en one night stands en verdrukt daarmee het verdriet dat ze met zich meedraagt.

De vrouwen kennen elkaar van het koor en linedancing. Hun avondje country is de broodnodige ontspanning van de week. Wanneer ze tijdens een kooravond een flyer zien voor een Dolly Parton zangwedstrijd besluiten ze mee te doen en winnen een roadtrip door het zuiden van Amerika. Het wordt een reis vol verrassingen en wijze lessen.

Door het constante wisselen van perspectief en de korte hoofdstukken leest het boek lekker vlot. De fijne schrijfstijl van Vollinga helpt daar ook aan mee. We kunnen zo met de drie dames meekijken in hun gedachten. Twijfels, verdriet, angst, alledrie hebben ze iets waar ze wat mee zouden moeten doen, maar wat ze niet onder ogen durven of willen zien. Tijdens de roadtrip ontstaat er een hechte vriendschap en blijken problemen ineens wel bespreekbaar en kunnen ze elkaar helpen. De personages worden niet heel erg uitgediept. Ze zijn er en we leven met ze mee met hun gedachten en emoties, maar het is allemaal net te kort. Het is niet heel erg, want zo is het wel een luchtig verhaal, dat prettig leest en toch zware onderwerpen bespreekt.

Het thema van een roadtrip die langs de grote attracties gaat als New Orleans, Memphis, Nashville en Dollywood, gecombineerd met het countrygevoel en teksten van Dolly Parton’s songs, zorgen ook voor een vakantiegevoel en gevoel van vrijheid. Dat in combinatie met toch wat zwaardere thema’s als rouw, onzekerheid en ziekte, levert een verhaal op dat feelgood is, maar dat ook laat zien dat elk leven zo zijn eigen bergen en dalen heeft.

Het einde is mooi, de vrouwen krijgen na een teleurstelling toch nog een spetterende afsluiting en dan nog een korte blik op het begin van de rest van het leven van deze drie dames, die door samen te reizen het belang van vriendschap en elkaar steunen door dik en dun hebben ontdekt.

Nanda Roep 7 maanden geleden geplaatst
Dit klinkt als een film in wording! Die laarzen op het omslag zijn wel heeel aantrekkelijk!
Elise Prins (Zoefff en Chaos) 7 maanden geleden geplaatst